Hoe worden de kosten van een vliegticket bepaald?
Ben je van plan om binnenkort op vakantie te gaan? Wellicht een grote reis te gaan maken met het vliegtuig? Dan is het handig als je weet hoe je aan de goedkoopst mogelijke vliegtickets komt. Maar hoe worden eigenlijk de kosten van een vliegticket bepaald? Is dit per vliegmaatschappij anders? Of zit er wel structuur in de prijs van een vliegticket
Verschillende factoren
Door verschillende factoren worden de prijs van een vliegticket bepaald. Als eerste heb je te maken met subsidies. Ook betalen vliegmaatschappijen geen belasting over tickets. Vliegmaatschappijen hoeven ook geen accijns te betalen voor de brandstof kerosine. Ook kunnen maatschappijen voordelig lenen. Dit komt doordat luchthavens heel erg belangrijk zijn voor de economie. Denk maar aan banen, handel en toerisme.
Ten tweede wordt er ook meegenomen in de prijs wat een vliegtuig kwijt is voor zo’n reis. Wat die kosten precies zijn, willen ze niet vertellen vanwege concurrentie met andere vliegtuigmaatschappijen. In je ticket worden veiligheidskosten, start- en landingsgeld, parkeerkosten en services kosten gerekend. Ook betaal je voor onderhoud van het voertuig, het personeel dat je aan boord bedient, de brandstof voor het voertuig en voor de mensen in de verkeersleiding toren.
Ten derde werkt het markaandeel ook op de prijs van je ticket. Hierbij licht het eraan hoeveel vraag en aanbod er is naar een ticket op dat moment. Hierdoor kan het zo zijn dat het een rib uit je lijf kost als je de laatste stoel hebt of dat je voor een paar tientjes met zijn drieën in het vliegtuig reist.
Ten vierde is het zo wanneer stoelen leeg dreigen te blijven je soms al een ticket hebt voor een paar euro’s. Voor de vliegmaatschappijen hebben ze liever een passagier die misschien iets extra’s koopt met een goedkope stoel, dan dat deze stoel leeg blijft.
Een groot voordeel van duurder vliegtickets
Je zult gelukkig liever vliegen met een goedkope vliegticket. Echter is dit niet goed voor het milieu. Wanneer je bijvoorbeeld gaat vliegen naar Turkije en je Istanbul tickets heel goedkoop zijn, zullen veel meer mensen gaan vliegen naar Turkije. Hierdoor zal er veel meer CO2 uitstoten komen.
Ook zal het aanbod toe moeten gaan nemen wanneer het vliegen naar Turkije goedkoper wordt. Naar Istanbul tickets zal de vraag hard stijgen, maar zal het aanbod naar Istanbul tickets uiteindelijk ook toe gaan nemen door meer te gaan vliegen naar Turkije. De toename door het vliegen naar Turkije zal ook overlast veroorzaken bij omwonende. Dit komt doordat de vraag naar Istanbul tickets gaan stijgen en het aanbod van Istanbul tickets ook gaat stijgen er uiteindelijk meer vliegtuigen zullen reizen richting Turkije. Hierdoor zullen omwonende steeds vaker vliegtuigen horen opstijgen en landen. Wat hun rust verstoord.